10 نکته برای اينکه ميزبانی کامل و تمام عيار باشيد

آداب معاشرت و ارتباطات عمومی
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

ده نکته برای اينکه ميزبانی کامل و تمام عيار باشيد توسط فريبا علومی يزدی.

ميزبان بودن بيشتر از آشپزی ساده بودن و دعوت کردن ميهمان ها است. موفقيت شما در میهماني تان به مهارت هايتان به عنوان ميزبان بستگی دارد. در اينجا نکاتی را برای کمک به شما آورده ايم.

 

1_ ميهمانانتان را با تفکر به هم وصل کنيد.

زمانی که تصميم به دعوت ميهمانان می گيريد درباره شخصيت های افراد و علايقشان خوب فکر کنيد. انتخاب 5 نفر که شخصيت شلوغ و پر نشاطی دارند و يک نفر که شخصيت خجالتی و آرامی دارد ممکن است برای شخص آرام بسيار سخت باشد. انتخاب چهار شخصيت که طرفدار متعصب فوتبال هستند و يک نفر که از فوتبال متنفر است می تواند برای شخصی که به فوتبال علاقه ندارد کسل کننده باشد. يا انتخاب يک شخص مجرد در ميان چهار زوج می تواند برای فرد مجرد سخت باشد. افراد با علايق و شخصيت های مشابه را دعوت کنيد. البته، فرهنگ ها و سوابق مختلف می تواند جالب باشد، اما بايد تلاش بيشتری نيز برای هماهنگ کردن آنها داشته باشيد.

2_ به رژيم های ميهمانان توجه کنيد.

اين روزها مردم رژيم های مختلفی دارند، لطفا هنگامی که ميهمانان را دعوت می کنيد از رژيم های غذايی شان سوال کنيد. آيا غذايی هست که دوست نداشته و  ميل نکنند؟ غذا و نوشيدنی ای هست که علاقه ای به آنها نداشته باشند؟ غذاها و نوشيدنی های مورد علاقه اشان چيست؟ ايده ی خوبی نيست که در حالی که ميهمانان چای دوست داشته باشند شما با يک ليوان شربت از آنها پذيرايی کنيد! از پيش دانستن رژيم غذايی ميهمانان به اين معنی است که با غذاها و نوشيدنی های مورد علاقه اشان از آنها پذيرايی کنيد.

3_ از پيش موضوعاتی را انتخاب کنيد.

فقط وقت خود را به آماده کردن غذا، تميز کردن خانه و اين که چه لباسی بپوشيد اختصاص ندهيد. مهمترين بخش از يک مهمانی می تواند مکالمات و صحبت هايی که مطرح می شود باشد. ميهمانان غذايشان را در سکوت نمی خورند! بنابراين حداقل 5 موضوع را برای صحبت کردن از پيش آماده کنيد. و اگر مکالمه خسته کننده بود و به سکوت منجر شد به عنوان ميزبان موضوع صحبت را با اشتياق عوض کنيد.

4_ به درگير شدن ميهمانان با جمع توجه کنيد.

حواستان به ميهمانانی که زياد صحبت نمی کنند و از جمع جدا هستند باشد. وظيفه شماست که به آنها کمک کنيد تا وارد جمع شوند. برای ميهمانان اين امکان را ايجاد کنيد که خود را بخشی از ميهمانی بدانند. به آنها کمک کنيد تا نسبت به اتفاقاتی که می افتد احساس راحتی کنند. چندی پيش برای پيک نيک به خارج از شهر رفته بودم. جلوی ما گروهی 9 نفره بودند که شامل 4 زوج و يک خانم تنها می شدند. 4 زوج بسيار لذت می بردند و خوش می گذراندند اما خانم تنها هم از لحاظ روانشناسی و هم فيزيکی از آنها فاصله گرفته بود. هيچ کس تلاشی برای وارد کردن او به جمع نمی کرد. اجازه ندهيد ميهمانانتان از جمع فاصله بگيرند. اين وظيفه ی شماست!

5_ مراقب باشيد که ميهمانان دچار خستگی نشوند.

ببيند که چه کسی چه کاری می کند و با چه کسی در حال صحبت کردن است. اگر يکی از ميهمانان خسته شد و بقيه نسبت به اين شرايط بی تفاوت هستند، اين وضعيت را تغيير دهيد. برای مثال، می توانيد مکالمه ای را با افراد ديگر شروع کنيد، تا  توجه فردی که کسل شده است را جلب کنيد، موضوع صحبت را عوض کنيد و مکالمه را به شخص ديگری پاس دهيد، موضوع صحبت را عوض کنيد و مکالمه را به شخص ديگری پاس دهيد، و يا کاری کنيد که همه جای خود را تغيير دهند.

6_ به عنوان ميزبان خسته و بی حوصله نباشيد.

هر زمان که ميهمانان بخواهند موضوع صحبت را عوض کنند به اين معنی است که از موضوع صحبت رضايت ندارند. موضوعاتی را برای صحبت انتخاب کنيد  که برای اکثريت جالب باشد. و علاقه را در ميهمانان ايجاد کنيد. بدون وقفه به صحبت کردن ادامه ندهيد و اجازه دهيد بقيه نيز صحبت کنند. سعی کنيد بفهميد که ميهمانان به چه بحث هايی (سياسی، مذهبی، مالی و ...) علاقه دارند و موضوع بحث را به همان سمت بکشانيد.

7_ برای دعوت خود محدوديت زمانی تعيين کنيد.

اگر نگران هستيد که ميهمانان زياد از حد بمانند برای مهمانی خود محدوديت زمانی تعيين کنيد و از پيش به آنها بگوييد. می توانيد از عباراتی نظير " به علت اينکه فردا صبح زود بايد سر کار حاضر شويم، نمی خواهيم شب دير بخوابيم، بنابراين تا ساعت 10 مهمانی را تمام می کنيم " . بنابراين ساعت که 10 بشود ميهمانان خودشان می گويند "ساعت 10 است، وقت رفتن است".

8_ از آشبزخانه بيرون بياييد.

غذاهای پيچيده و مشکل و وعده های غذايی زيادی درست نکنيد که مجبور شويد تمام وقت خود را در آشبزخانه سپری کنيد. ميهمانان را ببينيد و با آنها احوالپرسی داشته باشيد. تا آنجا که می توانيد غذاهايتان را از پيش آماده کنيد. منوی غذايی را انتخاب کنيد که بتوانيد وقت بيشتری را با ميهمانان بگذرانيد.  در نهايت بايد بدانيد که آنها برای ديدن شما آمده اند و نه فقط برای خوردن غذا.

9_ اگر ممکن است سرگرمی هايی آماده کنيد.

گاهی اوقات بعضی فعاليت های گروهی راه خوبی برای ايجاد ارتباط بين ميهمانان است. برای مثال، همگی با هم می توانيد قبل و يا بعد از شام برای پياده روی بيرون برويد. می توانيد بازی های دسته جمعی نظير دبرنا، اسم فاميل و... انجام دهيد. می توانيد از کسانی که ساز می نوازند و يا در خوانندگی تبحر دارند بخواهيد که هنر نمايی کنند. يا حتی می توانيد با مطرح کردن معما، چيستان و تست هوش و مواردی اين چنين سر ميهمانان را گرم کنيد.

10_ زود حاضر شويد.

اگر تا آخرين لحظه به نظافت خانه ادامه دهيد، يا مشغول پخت و پز باشيد، ممکن است اگر ميهمانان زودتر از موفع موعود برسند دستپاچه شويد. همچنين، اگر تا لحظه آخر مشغول کار کردن باشيد، زمانی که ميهمانان برسند خسته هستيد. به جای آن در طول روز کارهای خود را به آرامی انجام دهيد، بنابراين می توانيد برنامه ی خود را به آرامی پيش ببريد و اگر ميهمانان زودتر رسيدند نگرانی نداشته باشيد. پس هم خود و ميهمانانتان می توانيد اوقات خوبی را با هم سپری کنيد.

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !