راه های سریع پیشگیری از اضطراب برای مجریان و سخنوران

اعتماد به نفس و عزت نفس
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

رهنمود های سریع پیشگیری از اضطراب برای مجریان و سخنوران  در قبل و زمان اجرای برنامه:از فریبا علومی یزدی

برای جلوگیری سریع  از اضطراب راه های فراوانی وجود دارند که در افراد گوناگون مختلف اند. از نکات اختصاصی  هزار و یک نکته فریبا علومی یزدی  موارد زیر هستند.این مقاله به طور کامل در گلگشت سخن مجریان نیز مورد بررسی قرار گرفته است و راه های برطرف نمودن اضطراب به صورت علمی ، مورد بررسی قرار گرفته است.


پیشگیری از اضطراب برای مجریان و سخنوران از فریبا علومی یزدی
 

۱-  آب فراوان بنوشید:

شما در هر فرصتی که در طول برنامه دارید جرعه ای آب بنوشید تا در هنگام صحبت کردن مجبور نباشید با زبان لبهای خود را مرطوب نمایید. اگر در هنگام سخنرانی  پرتاب آب دهان ندارید قبل از شروع برنامه  یک بطری 350 سی سی آب را نوش جان کنید و یک بطری آب دیگر را برای فواصل بعدی بردارید.

۲- فعالیت بدنی :

ورزش کردن باعث بالا رفتن کارایی دستگاه تنفسی و گردش خون و شادابی فرد می شود. قبل از برنامه (15 دقیقه) در یک جای خلوت مانند روشویی با نوک دو انگشت به دو طرف شقیقه ، زیر دو چشم ، روی سبیل ، زیر لب پایینی (چانه)، وسط قفسه سینه (روبروی و کمی بالاتر از قلب) ، زیر بغل در راستای قلب ، به ترتیب ده بار ضربه دانه ای تند بزنید.

بعد از آن ، همین کار را با انگشت شصت به صورتی که دست خود را به صورت دست دادن جلو برده اید به  کنار شصت خود و دیگر انگشتان چند ضربه(10) بزنید و ادامه دهید و دست خود را این دفعه عوض نمایید و این کار را تکرار نمایید .  بعد از آن لبان خود را ورزش دهید (مانند اسب). دستان خود را به طرف هوا پرتاب کنید و چند نفس عمیق بکشید. چند حرکت نرمشی پروانه بزنید . (هی !!! مواظب باشید کسی شما را نبیند!!!)

٣- افزایش اعتماد به نفس :

اعتماد به نفس بالا باعث می شود تا بدن بتواند از حداکثر از نیروی خود برای مقابله با استرس استفاده کند. به این ترتیب فرد کمتر دچار مشکل می شود. برای افزایش اعتماد به نفس ، به این فکر کنید که مخاطبان شما آنقدر هم افراد مهمی نیستند .

اگر کفش نو بپوشید در اعتماد به نفس شما نقش بسزایی دارد (به شرط اینکه مجبور نباشید برای زدگی پایتان ، پاشنه آن را بخوابانید. )در ضمن شما که قادر نیستید هر برنامه کفش نو بپوشید پس بهترین پیشنهاد پوشیدن یک کفش مناسب و واکس زده است.

پوشیدن لباس زیبا و خوشرنگ با ترکیب مناسب همراه با استفاده از یک ادکلن  برند معروف تنها چیزی است که من همیشه به دوستانم پیشنهاد می دهم . حقیقت این است که وقتی مخاطبان زیادی از برند ادکولن من سوال می کنند من شخصا اعتماد به نفس خوبی پیدا می کنم . شما هم تجربه کنید .

 


 

هنگام انتخاب لباس می توانید پوستر همایش را از قبل ببینید. تجربه بنده نشان می دهد که اکثراً استند های پشت تریبون از روی پوستر بزرگ نمایی می شود. بنابر این اگر پوستر همایش به طور مثال رنگ زیتونی است شما هم رنگ زیتونی را انتخاب نمایید. حتماً شما هم با من موافقید که همه به زکاوت شما آفرین خواهند گفت.

فریبا علومی یزدی در هتل المپیک همایش ملی زیتون


 

۴ـ عدم گوشه نشینی و اجتماعی بودن :

هنگامی که افراد دچار فشار روانی می شوند، به طور غریزی از صحنه عمل و اجتماع کنار کشیده و به گوشه ای پناه می برند، در حالی که گوشه گیری باعث تشدید استرس می شود. ارتباط با افراد و دوستان، به خصوص افراد خوش مشرب که می توانند فرد را به خنده وا دارند، باعث از یاد رفتن نگرانی حتی برای مدتی کوتاه می شود.پیشنهاد می کنم یک ساعت و قبل از مخاطبان در تالار کنفرانس حاضر شوید و به تازه واردان سلام نمایید . یک سلام گرم و گیرا و پر انرژی. (سعی کنید با کسانی که خوشتان نمی آید اصلا روبرو نشوید.)

۵ـ حمایت اجتماعی :

سعی نمایید در حد امکان با یک نفر همیار و پشتیبان در مراسم حاضر شوید و یا حداقل با وی وارد شوید تا فضای مراسم برای شما سبک تر شود. اگر این امکان برای شما مهیا نیست سعی کنید  شخصی را که می شناسید و یا سخنرانان دیگر را جذب و با او همکلام و همنشین شوید.

۶ـ اندیشیدن به زمان حال :

اندیشیدن به زمان حال و کنار گذاشتن رؤیا ها و آرزو ها برای موقعیت های مناسب تر، آرامش ذهنی را افزایش می دهد. همچنین مشغول کردن ذهن به کاری که در حال انجام است و فکر نکردن به زمینه های اضطراب زای آن بسیار مؤثر است.سه نفس عمیق بکشید و سفر  ذرات اکسیژن را با تمام وجود در اعماق ریه های خود تصور نمایید .تصور نمایید چه نعمت بزرگی در اختیار شماست که می توانست نباشد . لطفاً شکر گزار نعمت باشید. آیا قبل از این  می دانستید این کار چه لذتی دارد ؟

۷ـ کسب اطلاعات در مورد شرایط تنش زا :

بی اطلاعی از موقعیت فشارآور باعث استرس و اضطراب بیشتری در افراد می شود. کسب آگاهی و اطلاع از شرایط و مواردی که شما با آن ها مواجه خواهید شد سبب می شود که کمتر دچار نگرانی و دلواپسی شوید.به طور مثال مطالعه برنامه ها  و سخنرانی افراد دیگر و مطالعه اخبار مراسم سال قبل در همین مورد اگر وجود داشته است. همین طور بازدید تالار همایش قبل از اجرا و  یا دیدن تصاویر سالن همایش و محل اجرا از اینترنت. این موارد  می تواند شما را وارد فضای صمیمی تری نماید.

٨ـ خندیدن :

خنده از سالم ترین راه های جلوگیری از فشار روانی است. به هنگام خنده، جریان خون در مغز افزایش یافته و  باعث احساس خوشی و سلامتی در شخص می شود .

٩ـ ابراز هیجان :

نوشتن ساده ی هیجانات و احساسات بر روی کاغذ و یا نقاشی کشیدن و حتی تمرین کردن امضای خود بر روی کاغذ و یا یادداشت یک شعر زیبا از روی بنر و تالار همایش ، در حالی که منتظر شروع برنامه هستید موجب ایجاد یک حس خوب می شود .

10 - تلقین نیروی اعجاب انگیز:

در هنگام تلاوت قران و سرود به خود تلقین نمایید که شما از همه مخاطبان در سخنوری چیره دست تر هستید و برای همین منظور شما را دعوت نموده اند.اگر شما شخص مذهبی هستید می توانید از این مطلب بهره کافی ببرید.

من یک شخص مذهبی هستم. از چه ذکر هایی در قبل و هنگام برنامه استفاده نمایم؟


 یادتان باشد شما با خواندن این نکات ارزشمند ، حالا مهمترین رموز اعتماد به نفس را دریافت نموده اید. رموزی که  خیلی ها نمی دانند.

وقتی پشت تریبون قرار گرفتید من را در بین جمعیت خواهید دید. جایی در وسط سالن. لطفاً به من نگاه کنید و لبخند بزنید. حالا می توانید شروع خوب را تجربه نمایید . با نام خدا شروع کنید و شمرده شمرده و با آهنگ مناسب ادامه دهید. در بین هر کلمه و جمله به جای اَ آ اُ ای او اِ  با صدای بلند  " سکوت نمایید !!!! " .

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !